Den forvirrede hjerne køber ikke

Denne post bygger videre på copywriterens research. I den tidligere post kan du læse om, hvordan du finder frem til usagte indvendinger og barrierer i din målgruppe.

I dag skal du træffe et valg.
Det er ikke sikkert, at du forstår det, men du er nødt til at træffe det nu.

Vælger du bolden eller sværdet?
Døden eller livet?

Er du i tvivl om, hvad jeg fabler om?
Perfekt!
Se på billedet og mærk hvordan du har det lige nu.

En samurai i lysegrå dragt sidder på gulvet overfor en yngre i rød dragt. Mellem dem ligger en bold og et sværd.

En skillevej i livet kendt fra Shogun Assassin (eller rettere Lone Wulf & Cub) fortolket af Dall-E.

Har du lyst til at købe noget af mig lige nu?
Næh!

Når vi er forvirrede, tør vi ikke at prøve noget nyt.

Og derfor må du altså vælge mellem at være kreativ og sælgende.
Du kan ikke vælge dem begge.

Mangler du en forklaring? Den kommer her:
Jeg har hørt citatet om bolden og sværdet cirka en million gange.

Det er fra den legendariske japanske film Shogun Assassin (som faktisk er et remix af to ældre film).
Og gengivet på GZA-pladen Liquid Swords fra 1995 (et år der for mig er fyldt med gode minder om evigt solskin, skateboarding og rapmusik).

Men min målgruppe har ikke kendt mig hele mit liv.
Måske var store dele af den ikke født i 1995.
Eller bare et helt andet sted i livet.

Derfor ville det ikke give mening for mig at bruge referencen til Shogun Assassin eller Liquid Swords.
Altså … I andre sammenhænge end lige her.

Det føles lidt sejt at vise, at jeg har set obskure japanske film og hørt virkelig god hip-hop.

Men hvor er værdien for dig i det?

Du må aldrig forvirre din målgruppe

(gør som jeg siger. Ikke som jeg lige gjorde)

Vil du være en phantastisk kreatør?
Bare sådan smide om dig med ord som grimrianmad og habitbandit altid?
Så skriv en børnebog!

Du er meget mere modig, hvis du tør at skrive letlæseligt.
Og realistisk.

For din målgruppe vil tit give dig mindre end 1,7 sekunder til at forklare, hvad du kan.

Brug de ord, din målgruppe bruger. Og rens ud i fagudtrykkene.
Her er eksempler:

Forvirrende:
Jeg dataminer og foretager barriere-analyse som en lille ninja. Så ordlinedanser jeg dig en landing page med copy efter AIDA-princippet og CTA i den bedst konverterende kulør. Forvent et højt ROI og eksponentielt stigende ROAS.

Forståeligt:
Jeg undersøger dit marked og skriver hjemmeside-tekst, som giver dig pengene igen mange gange.

En person med sort neglelak iført en japansk træningsdragt holder et samuraisværd mod gulvet

Forvirringen skal skæres væk. Til den opgave skal du altid vælge sværdet.

Kan du se, hvor stor forskel, der er på de to sætninger?
Nej, de siger ikke det samme. Men essensen er bevaret i den redigerede version.

Der er skåret ind til benet, så det er let at forstå, hvem der gør hvad.

Der er skabt billeder med konkrete og velkendte ord.

Hvis din læser har brug for at vide mere, kan du altid uddybe.
Men det får du ikke en chance for, hvis din læser er skredet.

Sådan bevæbner du dig mod forvirringen

Eksemplet ovenfor er kun begyndelsen.
Det skal vise dig, hvor let du kan gå fra noget forvirrende møg til noget væsentligt bedre.

Men det er selvfølgelig langt fra perfekt.
Som du måske også ved, er det træls at vente på perfekt, hvis du hurtigt kan nå til godt nok.

Du skal nok få flere input til at (om)skrive bedre i andre indlæg her på bloggen.

Når du vil skrive tekster, der fanger læseren og leder videre til for eksempel et køb, så er det igen vigtigt at researche din målgruppe.

I den seneste post om copywriterens research så vi på, hvordan du med fordel kan researche ude i virkeligheden for at finde indvendinger og barrierer.

Men der er også gode tilgange, som ikke kræver, at du skal vove dig ud i virkeligheden.
Når du begynder at tage din research seriøst, er det en kæmpe fordel at samle den.

Du kan for eksempel bruge et regneark og bygge videre på det i takt med, at du lærer målgruppen at kende.

Her er et eksempel på, hvordan det kan se ud.
I eksemplet er min målgruppe freelance tekstforfattere, som har været i gang i mindre end 2 år.
Arket udbygges så med andre dele af målgruppen og flere input, efterhånden som jeg bliver klogere.

Mød dem i telefonen og i Facebook-grupper.

  Freelance tekstforfattere (typisk <2 år inde)
Udbredte udtalelser “Jeg aner ikke, hvor jeg skal starte eller slutte på at være freelance …”
Problemer Overvældet, økonomisk presset, mangler tro på sig selv.
Indvendinger “Har ikke tid til eller penge til et kursus”, “det virker nok ikke for mig”
Ønsker “Overblik”, “køreplan”, “inspiration”
Vinkler Overblik, selvtillid, ro, økonomi, tilfredshedsgaranti
Hvis du for alvor vil vælge sværdet, så opsæt da lige sådan en sag her til at samle din research med … Som du nok kan fornemme, er det her en del af min research til Biz Gainz.

Det er meget som at lægge et puslespil.
Men her får du billedet af andre mennesker, og hvordan du kan tjene penge på at hjælpe dem.

Epic win!

Research online til dine salgstekster

Som du nok har regnet ud, kan du fint bruge arket ovenfor til at opsamle alt det, du også får ind i hjernebarken, hvis du passer telefonen i kundesupport, møder målgruppen i supermarkedet eller whatever.

Hvis du er den data-forelskede type, kan du jo også kategorisere dine input efter, hvilken platform, du har fundet dem på. Måske kan det gøre dig endnu klogere på målgruppen.

Men nu må jeg hellere komme til mine råd om, hvor du kan researche online …

Anmeldelsessider som Trustpilot: Ja, der er en masse suspekte ting omkring Trustpilot, så vær varsom med at stole for meget på enkelte anmeldelser. Især de meget positive. Men når du ser ned i anmeldelserne med 1, 2 og 3 stjerner, er der som regel en større bid af virkeligheden. Det kan selvfølgelig også blot være kunder fra helvede. Men der kan være mange spændende vinkler at gemme til din videre research.

Hvis du leder efter anmeldelser fra bestemte brancher, kan du med fordel også tjekke Anmeld-Håndværker, Yelp, TripAdvisor, Google Maps (My Business) og mange flere.

Online fællesskaber: Der findes mange online fællesskaber, hvor du kan blive klogere på din målgruppe. Den mest kendte og udbredte er nok Facebook-grupper. Men der er også Discord-servere, LinkedIn-grupper og mange obskure onlinefora. Her er det særligt vigtigt at regne ud, hvordan fællesskabet har det med lurere. For eksempel lukker vi ikke kunder eller sælgere ind i Tekstforfatterhulen, fordi det skal være vores safe space.

Online butikker: Der er en niche-butik til det meste, så hvis din målgruppe er venstrehåndede mænd i 40’erne, som maler Warhammer 40K-figurer på hobbyplan, vil det være en god idé at trawle alle de butikker igennem, som de frekventerer. (Ja, jeg har medlemskort til Faraos Cigarer).

Mange varer kan dog også findes på Amazon, og her er der virkelig en kæmpe guldgrube klar til dig. Søg efter et produkt, som minder om dit. Eller søg efter en bog om den service, du sælger.

Igen: Læs især de negative anmeldelser. Der kan også være guld gemt i de positive, men de kan også være plantede eller drevet af andet end oprigtig kærlighed til produktet. Snup nogle af de formuleringer, der går igen og gem dem i dit research-ark.

Nu er du mere klar end gennemsnittet til at skrive med din målgruppes eget sprog.
Du kan undgå at forvirre med dine tekster. Og som en kæmpe bonus har du sikkert fået en masse nye ideer til at gøre tingene bedre end dine konkurrenter, der ikke orker at researche sådan her.

Find da lige lidt mere inspiration i tidligere blogindlæg