Fordelen ved en hårdtslående højstol
Den her blogpost fortsætter, hvor blogposten om at undgå skriveblokering, slap.
Nu håber jeg, du har fået skrevet noget, vi kan optimere.
Først får du lige et lille grin på min regning.
Som nybegynder skulle jeg sælge en prisvindende højstol i en stor forhandlers nyhedsbrev.
Jeg fokuserede på, at stolen slog alle de andre i tests.
Det var trods alt en stor del af inputtet fra kunden.
Mit bud på et emnefelt?
Den slår hårdt!
Derfra gik det ned ad bakke. Jeg forklarede, hvor og hvad stolen havde vundet.
Hvor mange forældre leder efter en højstol, som kan smadre alle de andre højstole ud af deres køkken?
Ret tæt på 0.
Jeg gik efter overraskelsesmomentet, men der var ikke nogen, der bed på.
Hvad ville så have været bedre?
Baggrunden.
For.
Priserne.
Selvfølgelig!
Stolen vandt priser, fordi den var helt åndssvagt let at gøre ren.
(Ja ok, nogle dommere mente også, den var pæn).
Hvor mange forældre vil gerne have en stol, som de let kan tørre grød og krummer af?
Ret tæt på alle.
Så i den her post gør jeg dig fri for at krumme helt så meget tler, som jeg lige gjorde, da jeg skrev det ovenover …
Din målgruppe er ligeglad med dit tilbud
Din målgruppe vil vide, hvad den får ud af det, du tilbyder.
Den vil altså ikke høre, hvor stolt du er, eller hvor mange priser du kan remse op.
Den vil forstå, hvordan dens liv bliver bedre med det, du sælger.
Derfor skal fordele stå før funktioner i din tekst.
Hvad er værdien for din målgruppe?
Er det vigtigt, at dit produkt er revolutionerende?
Nej, men det er vigtigt, at det gør livet lettere end nogensinde før.
Betyder det egentlig noget, hvor tyk isolering, du putter i væggene, når du bygger huse?
Nej. Det vigtigste er, at dine kunder kan holde varmen om vinteren og ikke dør af varme om sommeren – mens de samtidigt ikke skal bruge en formue på det.
(Der kan være andre grunde til at fortælle om detaljer og processer. Det vender jeg tilbage til i en anden post).
Vi køber i grove træk af otte grunde:
(I prioriteret rækkefølge for at)
- Tjene penge
- Spare penge
- Spare tid
- Undgå anstrengelser
- Få et bedre helbred
- Undgå smerte
- Opleve nydelse
- Få prestige
Lad det lige marinere i din underbevidsthed et kort øjeblik.
Din opgave: Noter fordelene
Uanset hvad du skal sælge på skrift, er det en god idé at notere alle fordelene ved det.
(Brug gerne et stort stykke papir eller et værktøj som Miro, for i næste blogpost vil jeg opfordre dig til at tilføje mere).
Du må gerne begynde medat skrive de tekniske funktioner, hvis det er lettest.
Men du skal oversætte dem til noget, dine kunder kan MÆRKE.
På kroppen. På pengepungen. Eller dybt inde i sjælen.
Vupti! Nu har du en masse effektive vinkler på det, du sælger.
Kan du mærke, hvor meget lettere, det lige blev at skrive?
Måske kan du endda komme på flere grunde til, at vi køber?
Så tip mig da lige om dem inde i hulen. Du finder vej via ikonerne i footeren.
Vil du høre om dengang, jeg troede, “Brændt barn lugter ilde” var et godt bud på en anden mail for den samme kunde?
Så besøg Business Lounge podcast, hvor jeg også piller en meget dyr kampagne fra et af Danmarks største fiberselskaber fra hinanden.