Keder du dig? Så prøv at arbejde gratis
(Dette indlæg blev oprindeligt bragt på Strongestcopy.com i 2019. Der er altså nogle ting, som ikke afspejler den aktuelle virkelighed).
I sommeren 2019 forærede jeg 4 arbejdsdage væk til modtagere af mit nyhedsbrev.
Hvad der skulle være en kur mod stilhed i sommerferien gav min forretning et nyt ben at stå på.
Normalt går jeg ikke ind for at arbejde gratis. Langt fra!
Men i mine første år som selvstændig har tiden før og efter sommerferien været stille som Claes Bang i de mest listige Dracula-øjeblikke.
Derfor besluttede jeg mig for at gennemføre et eksperiment. Jeg håber, du kan lære noget af at læse om det.
Flere amerikanske copywritere havde fortalt om, hvor godt day rates fungerer for dem.
De tager et pænt beløb for en intens dags arbejde, hvor kunden får løst en masse konkrete opgaver.
Dagen efter er de så videre til det næste. Det koncept kan jeg godt lide.
I sommerens stilhed ville jeg lokke flere på mit nyhedsbrev med muligheden for at vinde en dag med mig – en WOD, som jeg efterhånden indså, at jeg selvfølgelig skulle kalde den.
Der skulle køre lidt annoncer for det, og jeg ville trække vinderne på Facebook live.
Jeg forventede, at eksperimentet ville give mig …
- Erfaring med enkelte intense dage hos virksomheder (som måske ville blive kunder senere)
- Flere modtagere – og potentielle kunder – på mit nyhedsbrev
- 4 udtalelser om værdien af at få min hjælp en hel arbejdsdag
- Et sindssygt reach, fordi Facebook live!
Men sådan skulle det ikke helt gå …
Jeg fik godt nok en del nye tilmeldte på mit nyhedsbrev.
Men der var også nogle uventede afkast …
- Et unsubscribe fra en af vinderne(?!)
- 2 vindere, som aldrig vendte tilbage til mig. Så måtte jeg jo trække igen
- For nyligt har den ene af de 4 endelige vindere så afmeldt sig mit nyhedsbrev
Jeg har det faktisk selv svært med ordet “gratis”.
Det bliver alt for tit brugt til at dække over, at man allerede har betalt (for meget).
Men det kan åbenbart også gøre folk så ligeglade, at de smider en arbejdsdag ud med et klik på skraldespands-ikonet.
Pyt med det, Jar Jar! Videre!
En ny samarbejdspartner
Lige efter sommerferien bragte jeg den første WOD ud til webbureauet WebMovers i Århus.
De er nogle søde, unge drenge, som har specialiseret sig i online markedsføring.
Her fik jeg ikke bare lov at diske ud af min viden, coache dem i retning af en skarpere identitet og skrive gode tekster for dem.
Jeg fik også en dejlig mexicansk frokostburrito og nogle nye samarbejdspartnere, jeg er helt tryg ved at henvise mine kunder til.
En ny kunde
I september bragte jeg den anden WOD ud. Denne gang var det til Industriens Hus i København.
Her var medlemmerne i brancheforeningen EPS Airpop samlet, og jeg var med til bords som konsulent på deres marketing- og presseindsats.
Det var spændende!
Efterfølgende er jeg blevet hyret til at hjælpe en af medlemsvirksomhederne med PR-arbejde overfor byggebranchen.
I love it!
Et nyt forretningsben
Dagsformatet WOD er ikke for alvor kommet i stand endnu.
Det skyldes blandt andet, at der kom mange på min liste, som er selvstændige eller repræsenterer mindre virksomheder.
Dem vil jeg gerne tilbyde undervisning på små hold, hvor de kan få lidt af den sparring og coaching, som jeg gav WebMovers, til en lavere pris end en WOD.
Det er blevet til min workshop Copy Bootcamp, som jeg afholdt for første gang i november.
De 20 minutter, jeg typisk får til oplæg om tekstforfatning og marketing, er kun lige nok til, at jeg er varmet op.
Jeg vil give mere af min viden væk!
Derfor er 5 timers-formatet i Copy Bootcamp vildt godt for både mig og deltagerne.
Efter første gang har jeg så fundet ud af, at jeg vil dele Copy Bootcamp op i 3 hold. Et til begyndere, øvede og eksperter.
Det sidste bliver nok først lanceret i efteråret 2020.
En kæmpe lærestreg
Jeg har (igen) lært, at jeg skal planlægge bedre.
Det hjalp ikke meget på ferie-stilheden, at jeg forærede arbejdsdage væk til senere brug.
Derfor overvejer jeg nu at lave et lignende eksperiment i god tid FØR sommerferien.
Heldigvis ser min kalender noget mere spændende ud i år, så jeg skal max bruge 3 vindere.
Mere om det senere.