Det her er premium shownotes til Tekstforfatterhulen afsnit 5 (sæson 2), hvor vi taler om email marketing og copywriting.
Email er stadig en af de kanaler, det giver bedst mening at tænke ind i din marketing.
Email marketing og afkast
Online marketing er i høj grad præget af vildere og vildere tempo på platforme, som handler mere om video end tekst.
Alligevel er email marketing stadig vigtig at holde fast i. Og det er der flere gode grunde til.
Hver gang du smider én krone i din email marketing, kan du forvente mellem 36 og 42 kroner i afkast.
Det gør det til én af de bedste investeringer, du kan foretage dig i din marketing. Hvis du ellers gør det ordentligt.
Det er som altid vigtigt at huske, at du skriver direkte til én modtager. Når du optræder i andres indbakker, er oplevelsen meget mere 1:1 end på sociale medier og print (Per insisterer på, at vi ikke må glemme offline marketing).
Faldgruber i email marketing
Sandie skal inden længe holde oplæg om email marketing på Email Summit. Derfor tager hun selvfølgelig teten i det her afsnit.
Vi taler om den åbenlyst tåbelige og ulovlige tilgang med email marketing uden samtykke, som blandt andre Mads Faurholt har gjort brug af.
Det er ikkek un ulovligt, men også skadeligt for ens troværdighed.
Hvis du kommer i tvivl, kan du altid besøge Forbrugerombudsmandens guide om Spam.
Vi taler også om nogle af de andre fejl, du bør undgå:
- Manglende relevans
Brug data til at segmentere og tilpasse dine e-mails, så du aldrig sender generiske emails. - Overtrædelse af GDPR
Sørg for, at dine modtagere har givet tydeligt samtykke til at modtage dine e-mails. - For mange mails
Den her er lidt sværere. Hvad er for mange og for tit? Mange virksomheder vil straks sige, at de ikke vil spamme. Det vil ingen seriøs forretning eller marketingperson.De færreste vil have daglige nyhedsbreve. Til gengæld risikerer du hurtigt at blive glemt, hvis du kun sender emails hver anden uge. Så tænk over, hvad der giver mening for dine modtagere.
Succes med email marketing
Fokuser på at skabe værdi for dine modtagere. Her er nogle tips til, hvordan du kan gøre det og få succes med email marketing:
- Opbyg din liste organisk
Begynd med at få tilmeldinger i går. Hvis du ikke kan nå det, så gør det i dag.Skab værdifuldt indhold til din målgruppe. Det forsøger vi at gøre med vores emails, som du kan melde dig op til lige her.
- Skriv engagerende emails
Brug storytelling, stærke call-to-actions og en tone, der matcher din målgruppe. Giv værdi, men mind også modtagerne om, hvordan de kan købe hvad af dig. - Opsæt flows
Byd dine tilmeldte velkomne med en velkomstserie, som lader dem lære din virksomhed bedre at kende. Hvad gør dig troværdig? Hvad kan du lære fra dig? Hvordan er det, du sælger, bedre end andres produkter eller services?
Her bliver det også teknisk. Hvis du skal opsætte effektive flows, er det vigtigt at vælge en platform, der passer til dit formål. I podcasten taler vi om de platforme, vi kan anbefale til for eksempel webshops og servicevirksomheder.
Fremtidssikring med email marketing
Hvis din virksomhed skal undgå at stå med tagrendefrisuren i postkassen, er det vigtigt at have en email liste.
Du behøver ikke at bruge emails med en voldsom frekvens i din virksomhed.
Når bare du har en liste og holder den ved lige, er du sikret mod nogle af de mest triste oplevelser med online marketing.
Vi har set det ske for mange gange, at sociale medier ændrer spillereglerne uden at vise hensyn til virksomhederne på dem.
Uanset om du driver en lille butik – som Thea Ringby Smed, der fik sin forretning i klemme hos Instagram (og stadig kunne nyde godt af en “exit intent” popup på sin second hand webshop) – eller en stor dansk produktionsvirksomhed, skal du ikke regne med, at Meta vil tage din henvendelse seriøst.
Hvis du ikke skal bruge email marketing til andet, er det altså en god måde at sikre dig, at du kan holde kontakten til din målgruppe.
Vi talte også om …
- Nyhedsbrevet fra Dental Insights, som Sandie anbefaler
- At man ikke skal skrive om vejret, sæsonernes skiften og andet, der kan være meget anderledes, når læseren åbner mailen. Hvis man vil have en uddateret vejrudsigt, kan man skrive sig op til nyhedsbrevet fra patchworkbutikken Gittea patchwork (undskyld, Pers mor!)
Shop en billet til Email Summit og lær af Sandie, hvordan du undgår at skrive dødkedelige mails.