Henrik Hillestrøm copywriter og chefkonsulent hos Danske Bank

Tekstforfatterhulen

Bag bankens corporate firewall med Henrik Hillestrøm

Henrik Hillestrøm er chefkonsulent i Danske Banks kommunikationsafdeling. Men han kan bedre lide titlen copywriter eller tekstforfatter.

Henrik er også sådan en type, der bærer over med, at du pludselig forlader jeres møde på Teams og tålmodigt venter på, at du får styr på teknikken. Eller det var han i hvert fald til det her interview.

De gode manerer havde han med hjemmefra. Men fagligt har tiden hos Bro (Blog / Kommunikation) været afgørende for Henriks udvikling.

Humoren fik han også med hjemmefra. Henriks far har en veludviklet far-humor, og det inspirerede Henrik til at skrive dragende, gakket og sjovt.

Bro Blog blev oprettet i 2009 og fra 2012 til 2014 steg antallet af følgere hurtigt i takt med en strøm af positiv feedback og opbakning.

Bloggen blev især drevet frem med inspiration fra amerikanske Copyblogger, som skriver om kommunikation og copywriting.

Jo mere Henrik Hillestrøm blev eksponeret gennem blogposts, desto mere ville kunderne have ham til at løse deres opgaver, og på den måde fik han større ansvar gennem bloggeriet.

Fra bloggen til banken

En af de vigtigste lektier, Henrik fik med sig fra Bro – og direktør Helle Bro – var, at det er helt ok at sige, at man ikke har svaret lige nu, men vil vende tilbage med det senere.

“Det var svært for mig at acceptere, fordi jeg gerne ville vide alt og ville kunne svare på alt med det samme. Det er noget, jeg gerne ville have mestret tidligere”.

Henrik Hillestrøms ven arbejdede i Danske Bank. Han prikkede til Henrik, da de i sin tid ville have én, der kunne stå for tone of voice, branding og vækst af et projekt i innovationsafdelingen MobileLife.

Det betød et farvel til tekster med byline (altså at ens eget navn står i toppen). Det var han en smule bekymret for, før han skiftede, men nu får han til gengæld invitationer til at tale ved konferencer som Marketing Camp og Email Summit, hvor han kan underholde med sin egen personlighed.

Da projektet var sendt godt afsted, ville Henrik have nye udfordringer. Dem fandt han et andet sted bag bankens corporate firewall – nemlig i afdelingen Commercial Content And Channels.

Danske Bank er kendt for at være meget konservativ, og Henrik har siden tilført en smule frisk kommunikation. Han har særligt fokus på bankens partnerskaber med organisationer som Blå Kors og Pride.

Derudover er han også en vigtig del af bankens arbejde med at kommunikere om deres tiltag inden for financial confidence – at klæde børn bedre på til at blive finansielt ansvarlige voksne mennesker.

Lyt til hele afsnittet ovenfor og følg da lige Henrik Hillestrøm på LinkedIn.