Begynd med et højdepunkt i din fortælling
En mand ligger på ryggen i en bambusskov. Hans brystkasse skyder op og ned. Og så er der vodkaflasken.
Pilot-afsnittet af tv-serien Lost er et fortælleteknisk mesterværk, og i det her podcastafsnit dykker jeg ned i et par af ingredienserne:
In medias res: At lægge ud med et højdepunkt i stedet for historiens egentlige begyndelse.
Vodkaflasken: Et indirekte open loop, som holder os fangede.
Checkovs riffel: Det fortælletekniske greb, hvor man fjerner alt, der ikke er nødvendigt.
Voldsomme kontraster: Kampen mellem sort og hvid, god og ond, tro og videnskab.
Lyt med og fortæl mig, hvad du synes om, hvordan de stykkede det første afsnit af Lost sammen.
Fordele ved at springe direkte til handlingen
Der er flere fordele ved at bruge in medias res og de øvrige teknikker, når det passer ind.
Hvis du skriver en laaaaaang indledning, hvor du først lige kort introducerer alle de hændelser, du har tænkt dig at omtale, så har du tabt mange af dine læsere, før du når til nogen som helst pointe.
Hvis du er bekymret for, at folk ikke fanger din pointe, fordi de bliver revet lige så meget med, som jeg gør af Lost, så brug en anden vigtig teknik: gentagelse.
Selvom du skriver godt og fængende, kan du sagtens flette brandnavne, handlinger og dele af dine budskaber ind i de elementer, der fanger alles øjne.