En copywriter sidder på en redaktion og skriver på et ældre tastatur

Tekstforfatterhulen

Copywritings mange medier – og hvad vi mener om dem

Det her er premium shownotes til Tekstforfatterhulen afsnit 3 (sæson 2). Emnet er de mange medier, copywritere skriver til.

I dette afsnit af Tekstforfatterhulen taler vi om de mange forskellige medier, man leverer til som copywriter. Der er mange medier og platforme at lære om med deres egne særheder, fordele og ulemper.

Per er jo halvgammel og har arbejdet med magasiner og aviser som journalist. Derfor har han stadig en stor kærlighed til trykte medier, selvom han i dag for det meste skriver til de digitale.

Sandie har mest erfaring med LinkedIn, email marketing og den slags med strøm til. Derfor blev vi enige om at tale om det store billede først.

I afsnittet diskuterer vi, hvordan du vælger den rigtige platform (ja, det handler selvfølgelig om at udkomme der, hvor målgruppen er) og hvordan du kan holder dig fleksibel og åben for de konstante forandringer i medielandskabet.

LinkedIn og email marketing

Per anbefaler, at man først ser på virksomhedens målgruppe og de platforme, de bruger nu. For hvad nytter det at være verdensmester i TikTok, hvis dine kunder hænger ud på LinkedIn?

Sandie har haft så godt fat i LinkedIn, at hun har bygget sin forretning op på platformen og skabt stærke relationer derinde. Det er især de professionelle og mindre grove interaktioner sammenlignet med andre sociale medier, der får hende til at elske LinkedIn. 

Men der er en hage ved sociale medier og her træder email marketing ind ad døren.

Sandie er meget begejstret for all things email. Hun forklarer at genistregen ved email marketing er, at det fungerer som en VIP-klub uden de irriterende algoritmer fra sociale medier.

Det gør det til en god forretning, fordi der er en direkte linje til dine kunder, det er (rimelig) billigt at komme i gang og du er ikke afhængig af Metas eller andre sociale mediers lunefulde algoritmer. Og selv hvis internettet skulle gå ned, kan vi altid vende tilbage til breve og billboards.

Platformsagnostikeren Per

Som du nok ved, er det en del af Pers natur at være på tværs. Så han introducerede os til begrebet “platformsagnostiker”.

Det handler om at være åben og fleksibel i forhold til, hvilke platforme man bruger, baseret på kundens målgruppe. Han har en forkærlighed for trykte medier, som for eksempel de klassiske magalogs – store magasiner med indvævede salgstaler.

Men han anerkender også værdien i digitale medier og vigtigheden af at kunne tilpasse sig.

Ordet “holistisk” kan godt skabe uro hos fans af den videnskabelige metode (det er også den lejr, hvor Per holder til).

Men i betydningen “helhedsorienteret” er det stadig fornuftigt at tage med sig. Når du ser på det større billede, kan du bedre tage udgangspunkt i, hvad din målgruppe har behov for, skabe det og så redigere det til de aktuelle platforme.

Teori kan godt blive lige tørt nok, hvis det står alene uden eksempler.

Så vi taler også om Roccamores outdoor-kampagne under corona, hvor de brugte QR-koder til at engagere folk på gaden.

Det er et godt eksempel på, hvordan man kan kombinere fysiske og digitale medier. Et andet eksempel, vi taler om, er Surreals kreative billboards.

De viser, hvordan man kan skabe opmærksomhed og engagement udenfor de digitale rammer.

Forskellige medier kræver forskellige tilgange til copywriting. Det er vigtigt at forstå, hvordan mediet påvirker tonen og stilen i din tekst.

En saftig LinkedIn-post er ikke det samme som en velovervejet e-mail-kampagne. Husk at tilpasse dit indhold, så det passer til platformen og målgruppen.

Skal man specialisere sig i et medie som copywriter?

Mange copywritere har specialiseret sig i en bestemt platform. Det kan gøre det lettere at skille sig ud fra mængden, hvis man er den skrappeste copywriter til ét specielt medie. Men det kræver også, at du holder dig meget opdateret om mediet. Der er fx ikke så stor efterspørgsel på Google+ copywritere mere.

Hvis du overvejer at specialisere dig, så start i det små. 

Sandie anbefaler at prøve en masse ting af, fx med mindre opgaver og bygge op til større projekter. Find din niche, og bliv rigtig god til det. Per opfordrer til at demonstrere din ekspertise offentligt – fx på dit foretrukne sociale medie – lav eksempler, del din viden og vis, hvad du kan. Det er en effektiv måde at tiltrække kunder på.

I afsnittet med Heine Aaen talte vi om fordele og ulemper ved at specialisere sig i noget som copywriter. Her talte vi også om medier og platforme. Hør hele afsnittet her.

Hvad er din erfaring med copywritings mange medier?

Som sagt er det vigtigste at finde de medier og platforme, der passer bedst til dig og dine kunder (eller din arbejdsgiver). Du er altid meget velkommen til at dele dine tanker og erfaringer med os i Tekstforfatterhulen på Facebook eller i en mail.

Du skal jo bruge det medie, du bedst kan lide. Du kan finde os begge på LinkedIn: Per Andreasen, Sandie Essemann.

I næste afsnit slipper vi Sandie løs på email marketing. Glæd dig!

Du kan høre hele afsnittet i afspilleren i toppen af indlægget eller derude, hvor du hører podcasts.

Hvis du kan lide det, vi laver, må du meget gerne skrive om det inde i fx Apple Podcasts eller tagge os på sociale medier. Du kan også shoppe Tekstforfatterhulens Guide til Pressemeddelelser og støtte os på den måde.