Copywriter Rob Marsh på scenen med med Kira Hug og Justin Blackman

Tekstforfatterhulen

Branding, bøger og business med Rob Marsh fra The Copywriter Club

Rob Marsh er copywriter, iværksætter og forfatter. Du kender ham måske fra The Copywriter Club, hvor han deler ud af sine erfaringer med at bygge en forretning som copywriter – og interviewer andre om deres erfaringer.

Rob Marsh stiftede og driver The Copywriter Club sammen med Kira Hug.

Han er en moden herre fra midtvesten, og hun er en relativt ung kvinde fra østkysten. Til sammen har de skabt et fantastisk fællesska for copywritere i hele verden.

I det her afsnit har Rob fortalt mig om værdien af at skrive en bog, erfaringerne med at stifte og drive The Copywriter Club og arbejdet for SaaS-virksomheder.

Han har arbejdet som copywriter i cirka 30 år nu, og det hele begyndte med, at han mødte en freelancer til en fest og blev spurgt, om han ville skrive en artikel.

(Rob omtaler i podcasten sig selv som direct response copywriter. Det har jeg defineret lidt grundigere i blogposten conversion copywriter vs direct response copywriter)

Copywriter Rob Marsh på scenen med med Kira Hug og Justin Blackman
Rob Marsh og Kira Hug taler om fremtiden for copywriting til TCC IRL 2022. Til højre er det Justin Blackman, der forsøger at styre samtalen. Foto: Per Andreasen

Den første opgave var at skrive en artikel på et par sider for et multi level marketing-firma. Efter han havde skrevet den, gik det op for ham, at han kunne bruge sin uddannelse til sjovere ting end fx offentlig administration.

På sin første arbejdsplads bad Rob Marsh om at skifte til en stilling som copywriter. Han havde ikke en relevant uddannelse eller gode eksempler at pege på, så han gjorde det interessant for virksomheden ved at love, at han selv ville sige op efter kort tid, hvis det ikke fungerede.

Det lyder måske helt vanvittigt i forhold til, hvordan man lærer at gribe arbejdsmarkedet an i Danmark.

Men nogle gange giver det mening at finde alternative løsninger. Så måske kan det også være en løsning for dig, der bare gerne vil bevise dit værd, selvom du ikke er et match på papiret.

Han blev heldigvis ikke nødt til at sige op, for det gik godt.

Alligevel forlod han copywriting i nogle år, fordi han ville være med til at bygge en SaaS-virksomhed.

Den virksomhed blev opkøbt af Hewlett Packard, og Rob besluttede sig for at investere sine penge i en ny SaaS-virksomhed.

Den her gang var det helt hans egen, og han stod for alt fra den tekniske løsning til marketing og udvikling af forretningen.

Da han besluttede at lukke den virksomhed og vende tilbage til copywriting, var det helt naturligt for ham at fokusere på at få SaaS-virksomheder som kunder.

Uanset hvilken branche du vil fokusere på, har Rob Marsh to overordnede råd:

  1. Skab kontakter blandt beslutningstagerne
    Find ud af hvad de har brug for hjælp med, og inspirer dem på det område

  2. Sørg for at udfordre kunderne
    Du kan godt bare skrive det, kunderne beder om. Men alle vil få mere ud af, at du ser nærmere på de problemer, der fik dem til at se behovet for en bestemt tekst
Rob Marsh har udgivet bogen Telling Your Brand Story. Den bruger han både som lead magnet og til at brande sig selv på bl.a. Amazon.

Fra copywriter til forfatter

Rob Marsh udgav i 2016 bogen Telling Your Brand Story.

Den skrev han egentlig som en lead magnet, som han forærer til potentielle kunder.

Men den er også til salg på Amazon, hvor han på den måde bliver markedsført sammen med fx Ann Handley, fordi hendes populære bog “Everybody Writes” optræder i kategorien “ofte købt sammen” under hans bog.

Robs bog har tjent ham godt, selvom den ikke passer så godt på det, han beskæftiger sig med længere.

Der rumler flere bøger rundt i hovedet på ham. Han vil gerne skrive om psykologien bag det, der gør kultledere og skurke overbevisende. Det har han holdt flere oplæg om i årenes løb, og det er en sjov kontrast til hans eget pæne liv og reelle personlighed.

Derudover vil han også gerne skrive en bog om nogle af de emner, han og Kira lærer fra sig i deres betalte forløb og masterminden The Copywriter Think Tank.

Lyt til hele samtalen i podcastafsnittet ovenfor.

Kira Hug har også været en tur i hulen. Hendes afsnit kan du finde her:

Brand dig selv med The Living Room Framework

Du kan se mere om Rob Marsh, Kira Hug og deres fælles projekter her: