Højdepunkter fra tekstforfatter konferencen TCC IRL 2019
Jeg havde godt 50 siders håndskrevne noter med mig hjem fra tekstforfatter-konferencen TCC IRL 19. Her deler jeg nogle af de vigtigste bidder fra dem. (indlægget her udkom oprindeligt i 2019 på Strongestcopy.com)
Midt i marts 2019 fløj jeg til Brooklyn for at deltage i TCC IRL 19 – en konference for copywriters.
Det var andet år i træk, at The Copywriter Club (TCC) afholdt eventet, og jeg var ikke i tvivl om, at jeg SKULLE med.
Der var en helt speciel stemning til konferencen i China Town 2018, og den er siden holdt ved lige online.
Her er mit vigtigste udbytte fra TCC IRL 19
Til dem, der vil leve som selvstændig tekstforfatter
- Gå på scener (med en ny tale hver gang)
- Jagt det, der gør dig nervøs
- Afsæt penge til betaling af skat på en konto, som giver renter
Gode råd til alle copywriters
- Opbyg en stor swipe fil
- Opret fyldige researchdokumenter på de brancher, du arbejder med
- Læs Scott Hanes’ Shortcut Copywriting Secrets
- Læs Influence af Robert Cialdini
- Tænk på brugerens hensigt, når du skriver SEO tekster
- Helten i en historie skal fungere som en proxy for læseren
Intim konference for copywritere
Deltagerantallet til TCC IRL var i 2019 holdt på 125 mod 75 i 2018.
Alle virkede ivrige efter at lære af hinanden uanset alder og erfaring.
Rob Marsh og Kira Hug – som står for arrangementet – er som regel så optagede af at sikre deltagerne kæmpe værdi, at de næppe selv får meget ud af talerne undervejs.
Godt de har fri adgang til videoerne fra eventet!
Vi var alle på forhånd inviteret ind i en Facebook-gruppe for deltagere. Her oprettede et medlem en oversigt over flyankomster og -afgange.
Det gjorde det supernemt for os at finde andre copywriters at køre til og fra lufthavnen sammen med.
I år delte jeg en Uber fra JFK med to andre deltagere – Robert Lucas og Betsy Muse. Jeg havde ikke mødt dem før. Alligevel blev det en hyggelig tur.
Vi fik både talt om vores flyveture, The Copywriter Club, Copyhackers, Copy Chief, og de mange andre fællesskaber og kurser, vi kaster penge efter.
Samme aften mødtes mange af deltagerne på en pub i Brooklyn. Jeg spiste aftensmad inden (en helt fantastisk impossible burger) sammen med nogle af de skønne mennesker fra mit The Copywriter Accelerator-hold.
Siden vi tog Accelerator-forløbet i efteråret 2017, har vi talt så meget sammen på videokald, at jeg var overbevist om, at vi alle havde mødtes IRL.
Men faktisk havde jeg aldrig mødt Jessie Lewis i virkeligheden før.
Nå, men hvordan var oplæggene?
Så pakkede med godter, at det tog mig en måned at få hovedet op på fuld hastighed igen. Jeg tog cirka 50 sider noter, hvoraf mange er med konkrete tiltag nok til resten af året.
Joanna Wiebe gav tips til, hvordan man kunne slå hende i hendes eget game. Kort fortalt handler det om at have en plan og holde dig til den.
Hold taler og giv en ny hver gang. Andre talere er afgørende at have i dit netværk.
Hun fortalte også, at hun har en pensionsplan med overskriften: 10 år og 10 mio USD. Hun er godt på vej, og det kan jeg som selvstændig tekstforfatter kun tage Yankee-cappen af for!
Prerna Malik var fløjet ind helt fra Indien for at forklare, hvordan man driver sin virksomhed mere profitabelt.
Hun og hendes mand har haft en revisor til at gennemgå deres virksomhed og optimere den skattemæssigt.
Det lyder ikke så dansk – og det er det jo så heller ikke.
De afsætter penge til skat hver måned på en konto, som faktisk giver renter. På den måde undgår de at gå i skattefælden som så mange selvstændige.
Herhjemme er det knapt så relevant, fordi tiden med reelle højrentekonti er forbi.
Men måske kan du forhandle dig til en god rente, når du viser den her type overskud og struktur.
Copywriter Sam Markowitz gav en af de bedste taler
Den handlede om research. Og Sam Markowitz ved, hvad han taler om, for han har stået i skole hos Gary Halbert (som først bad om en stak tusind dollar-sedler og så sagde til Sam, at han kunne komme tilbage, når han havde læst Scott Haines’ Shortcut Copywriting Secrets.
Hans råd er at researche markedet så grundigt, at du kender det bedre end nogen anden.
Tal med kunderne.
Se de samme tv-shows som dem, læs de samme magasiner og bøger som dem.
Find de gamle annoncer fra markedet – også gerne 100 år tilbage, hvis du kan.
Saml alle annoncerne i markedet i dag.
Opsæt en gmail til at modtage nyhedsbreve.
Dokumenter så meget kundekontakt, som du kan.
Gennemgå det hele og del det op i et spreadsheet.
Det skal dit research spreadsheet indeholde
- Hvem er målgrupperne?
- Hvad er USP’erne?
- Hvilke features omtales?
- Hvilke benefits?
- Hvad er alternativet til det, branchen sælger?
- Hvilke indvendinger er der? (pris er aldrig den reelle indvending).
Ranger elementerne efter popularitet. Hvad ser ud til at virke?
Her bør mulighederne for at gøre det bedre springe i øjnene på dig. Grib dem!
Hillary Weiss fortalte om jagten på passiv indkomst
Og hun opsummerede det sådan her:
“There is nothing passive about passive income.”
Hun har lanceret en håndfuld grundigt gennemarbejdede koncepter de seneste år. Og hun skuffer aldrig!
Du bør seriøst følge med i alt, hun laver!
Kate Toon fortalte om bevidsthedsskalaen i SEO tekster.
Ja, vi vil gerne have trafik. Men den skal også være relevant. Derfor skal vi tale til vores potentielle kunder ud fra, hvor de er i kunderejsen.
Vil de købe? Vil de vide mere? Vil de sammenligne produkter eller services? Vil de bare have Google til at navigere til hjemmesiden for et bestemt brand?
Hun fremhævede, at det er afgørende at fokusere på kvalitet over kvantitet. Opbyg killer content med 20-50 fraser, som er relevante for user intent i hver post.
Og som i alle andre sammenhænge skal du bruge kundernes sprog.
Abbey Woodcock præsenterede nogle af resultaterne fra sin enorme prisundersøgelse.
Det var virkelig spændende at høre om, hvordan forskellene er mellem de forskellige typer af copywritere og deres resultater.
En af konklusionerne er, at de, der ikke fakturerer pr. time, typisk tjener 2,5 gange så meget, som timeafregnede tekstforfattere.
Offentligt tilgængelige priser ser ud til at hænge sammen med lavere omsætning. Så er spørgsmålet, om der er en årsagssammenhæng.
Og så tyder noget på, at kvindelige copywriters har et forkert fokus, når de taler om priser. I hvert fald tager de gennemsnitligt 47 % mindre end mænd.
Chanti Zak fortalte om internettets crack: Quizzer.
Vi vil alle gerne vide mere om os selv. Og interaktivt content er fantastisk, fordi det med Chantis egne ord skaber et økosystem af forståelse.
Målgruppen lærer mere om sig selv, og du lærer mere om den. Med quizzer bliver det let at segmentere i dine leads – uden at de føler sig segmenterede.
Men vær sød at undgå Buzzfeed-fælden! Pointen er ikke at få klik, men at skabe værdi.
Aldrig kedeligt! Gør det sjovt!
Parris Lampropoulos gav en masterclass i conversion copywriting…
Med udgangspunkt i en alzheimers-artikel, som har været hans control i 10 år!
Der var VIRKELIG mange små guldkorn. Blandt andet:
Helten i fortællingen (som her er en stakkels patient med begyndende alzheimers) er en proxy for læseren.
Heltens situation skal helst være værre end læserens. Det forebygger, at læseren bliver for skeptisk over for løsningen.
I mine øjne øger det samtidigt motivationen for at læse videre og undgå de samme problemer.
Hele artiklen er skrevet med billedord. Det får teksten til at glide let ned, fordi hvert afsnit intuitivt former sig som en scene i hovedet på læseren. (Læs mere om billedord i The Brilliance Breakthrough)
Bliv ved med at stable dårligdommene oven på din helt
Da helten når et helt magtesløst stadie i historien, skriver Parris i passiv form – hvilket vi ellers aldrig gør – for at understrege, hvor lidt han kan.
Hør mere om Parris Lampropoulos’ metoder til persuasive copywriting her.
Lianna Patch fortalte om humor i copywriting
Når vi griner, udløser det dopamin og letter vores bekymringer. Nice!
Det er også videnskabeligt bevist, at vi er væsentligt bedre til at huske de ting, som vi hører, ser eller læser lige efter et godt grin.
Derfor er det altså guld værd at smide et godt grin ind, før vi skriver en vigtig pointe i vores tekster.
MEN!
Når vi skal skrive med humor, er det meget vigtigt at kende publikummet.
Før vi kommer til at kende vores publikum, kan vi vælge nogle af de sikre løsninger: Observationer om verden omkring os eller nedsættende bemærkninger om os selv.
Brug altid humor i micro copy, emails, kvitteringer og hemmelige steder som fx 404-sider.
Men aldrig i din value proposition!
Så der var MANGE værdifulde pointer
Men sådan en konference byder også på mange andre værdier end de enorme faglige input.
Jeg elsker netværksdelen! I 2018 var vi på skattejagt i New York. Det var supersjovt, så jeg ville selvfølgelig ikke gå glip af de ekstra arrangementer i år.
Tredjedagen bestod af to valgfrie arrangementer: Beat The Bomb – en slags escape room på steroider – og en frisk gåtur til Levain Bakery.
The Copywriter Club er for mig som én stor familie af nørdede tekstforfattere
I 2017 hørte jeg de første par afsnit af The Copywriter Club Podcast.
Samme dag meldte jeg mig ind i deres Facebookgruppe og fyldte køen i min podcast-app op med deres bagkatalog.
Dengang var der cirka 5.000 medlemmer i gruppen. I dag er der over 10.000.
Jeg købte min billet til TCC IRL 2020, før jeg forlod Brooklyn.
Den konference kommer til at foregå i San Diego, så det bliver spændende at opleve vestkysten for første gang på min syvende tur til USA.
Vil du heller ikke gå glip af næste TCC IRL?
Skriv til mig, hvis du har nogle spørgsmål om konferencen.