Lommelygter og toiletpapir

Tekstforfatterhulen

Pas på med at fokusere på det, du gerne vil undgå

“Vi står IKKE i en fødevarekrise. Der er INGEN grund til at hamstre hverken rugbrød eller toiletpapir.”

Det var nogle af de ord, Mette Frederiksen brugte til det berømte pressemøde i marts 2020, hvor Danmark blev lukket ned.

Men måske førte det netop til, at de specifikke varer blev hamstret.

Vi mennesker er ikke rationelle væsener, og derfor skal man passe på med at bruge negerende ord om det, man gerne vil undgå.

Vi sætter både som afsendere og modtagere helt naturligt fokus på det, vi gerne vil undgå

Daniel Kahnemann beskriver det i sin klassiker Thinking, Fast and Slow med ordene “What you see is all there is”.

Vi arbejder med de indtryk, vi får serveret.

Uanset hvad du skal skrive, er det altså bedst at rette den mentale lommelygte mod det gode.

Det er svært at huske på, når du har travlt eller bare skal i gang med at få skrevet noget.

Så husk at lade være med at hænge dig i det, mens du skriver.

Den legendariske reklamemand David Ogilvy skrev om det i sin bog Confessions of an Advertising Man fra 1964.

“Don’t use negatives” (ja, han havde humor).

Hans erfaring var, at mange forbrugere overså ordet “ikke” på emballagen af et produkt, der ellers skulle øge salget med beskeden “indeholder ikke arsenik”.

Beskeden, der gik igennem, var altså “indeholder arsenik”.

Derfor valgte forbrugerne i høj grad de produkter, som slet ikke forholdt sig til indholdet af arsenik eller havde andre detaljer på indpakningen.

David Ogilvy anbefalede en omskrivning, så man fremhævede fordelen ved fraværet af en bestemt ingrediens.

Der er selvfølgelig forskel på, hvem vi taler om og til. Men de fleste undersøgelser på området viser, at brugen af negerende ord generelt kræver for meget af modtagerne og derfor er en stor satsning.

Hvordan er dine erfaringer med at bruge negerende ord i dine tekster? Del dem inde i Tekstforfatterhulen.