Den sidste konference på Jorden
Marts 2020 var en … interessant tid. Jeg tog for tredje år i træk til copywriter konferencen The Copywriter Club IRL for at lære af mine fagfæller fra hele verden.
Hvad der så skete vil få dig til at tabe både næse og mund … Eller ikke.
Hvis du vil hoppe direkte til noget action, så scroll til næste overskrift.
Når du tager til The Copywriter Club IRL sker der altid det, at du møder nye, spændende mennesker og lærer en masse nye ting. Der er store, internationale navne, som enhver copywriter kender, en masse midt i feltet ligesom mig selv og så en håndfuld nybegyndere.
Det vilde er, hvor åbne, imødekommende og hjælpsomme langt de fleste er uanset din baggrund. Den detalje blev ekstra vigtig det her år.
For det var selvfølgelig markant anderledes end de to tidligere gange, jeg har været afsted. Vi var mange, der ikke tog pandemien helt så alvorligt, at vi ville udsætte årets faglige højdepunkt for det. Men andre havde valgt den forsigtige (og nok mest fornuftige vej) og blevet hjemme.
Det betød, at jeg kunne flyve over Atlanten i et fly, hvor kun en tredjedel af pladserne var optaget. Så så man lige mig ligge på tværs af fire sæder og nyde den lange flyvetur for én gangs skyld.
“Are we hugging?” spurgte Kira Hug (ja, hun er meget on brand en stor fan af krammere). Og ja, jeg var sgu ikke fløjet hele vejen til San Diego for at holde afstand til folk, jeg holder af. Så hun fik en krammer, Rob Marsh fik en krammer, og flere andre gjorde også.
Jeg mødtes med dem dagen inden konferencen, hvor de skulle inspicere lokalerne og som sædvanligt var nervøse for, hvordan det skulle gå. I den her omgang var de endnu mere nervøse, end de plejer at være. For det var stadig usikkert, om konferencen ville blive tvangslukket af staten.
En række af de store navne meldte afbud lige op til konferencens første dag, så der var nok at være bekymrede over for Kira og Rob, som i forvejen altid leverer mere, end man forventer.
Grænsen for arrangementer endte med at blive lagt på 200 personer, så vi slap lige og lige med skrækken for en tvangslukning. Da de bød velkommen, havde Rob selvfølgelig fundet på at frame TCC IRL 2020 som “The Last Event On Earth”.
Succes tager tid
Mike Kim er specialist i personlig branding og overtog en ledig plads i programmet med virkelig kort varsel.
Han indledte sin præsentation med et digitalt kunstværk, han har valgt at kalde “Death by Cubicle”.
Her ser man selfies, hvor han bliver mere og mere trist af livet som mellemleder i et storrumskontor.
Da han fandt frem til, hvad han gerne ville, blev han selvstændig og fik succes med at gøre det, han holder mest af – at holde oplæg og coache andre.
Han præsenterede udgangspunktet for sit arbejde med personlig branding: The Personal Brand 3.
1. Hvad pisser dig af?
2. Hvad knuser dit hjerte?
3. Hvad er det store problem, du forsøger at løse?
Fællesnævneren er dit brands budskab og det, der skiller dig ud fra alle andre. Han anbefalede også at se på succes med meget lange briller. Forvent ingen hockey-stavs-vækst. Gå i stedet via influencer-positionen til at blive thought leader.
Altså: Gør som influencerne og udgiv en helvedes masse godt content med en meget høj frekvens. Alt det content vil med tiden tiltrække det publikum, du helst vil arbejde med.
En anden vigtig pointe var, at du skal sørge for at opbygge relationer med dem, der stadig har en personlig forbindelse til deres publikum. De største personlige brands har ikke behov for dine bidrag for at nå ud til flere eller give større værdi til deres publikum. Men det har dem, der bare er et par skridt foran dig.
Mike Kim har selv fået meget ud af at opbygge relationer til personer som Ray Edwards, sammensætte masterminds og være konsekvent i sin egen marketing.
Du kan lære Mike Kim bedre at kende på mikekim.com, på hans podcast og i hans bog – der begge hedder You Are The Brand.
Sådan får du din målgruppe til at overbevise sig selv
Det er ikke uden grund, at marketing har et råddent ry. Det balancerede Kirsty Fanton – uddannet psykolog og copywriter – så fint på kanten af med sit oplæg om, hvordan vi kan få målgruppen til at overbevise sig selv.
Som psykolog har Kirsty Fanton et solidt kendskab til mange af de ting, der går galt i vores hoveder, og derfor gik hun i dybden med udvalgte bias og effekter.
Måske kender du allerede confirmation bias, som får os til at lede efter og fremhæve det, der passer ind i, hvad vi allerede mener, er rigtigt. Mange udnytter den i deres marketing.
Men hun viste også, hvor det går alt for vidt.
For Kirstys pointe var faktisk etisk (hun er et bundsolidt, hæderligt væsen): Vær langsigtet og sæt din målgruppes bedste i fokus.
Hun beskrev Barnum-effekten (der også kendes som Forer-effekten) – en stærk tendens til at vurdere vage udsagn om os selv som meget præcise. I hendes udlægning er der tre kriterier at leve op til for at spille på den her effekt i alt fra horoskoper til quizzer:
Beskrivelsen skal baseres på inputtet
Personen skal have kendskab til eller autoritet på området
Beskrivelsen skal mest være positiv
Vær opmærksom på, om du udnytter den tilgang – eller selv bliver manipuleret på den måde – når du læser et horoskop, udfylder en quiz eller lytter til folk, der påstår at være clairvoyante.
7 trin til 7 mio. USD på 7 år eller mindre (uden at nogen kender dig)
Sam Woods lagde sig i den modsatte ende af strategierne i forhold til Mike Kim, da han skulle opbygge sin virksomhed, StimuLead.
I stedet for at udgive content og bygge et personligt brand, fokuserede han på at skabe resultater for sin målgruppe.
Han solgte StimuLead kort efter konferencen til et millionbeløb, som ligger i nærheden af de 7 millioner US dollars (på det tidspunkt cirka 49 millioner danske kroner). Her er hans tilgang:
- Vælg dit eget eventyr
- Skærp dine master-processer
- Udvikl dine medarbejdere
- Separer din identitet fra bureauets
- Skaler med bedre afregningsmodeller
- Formuler din exit-strategi
- Forbered dig på at tage beslutningen
Du kan læse mere om hans tilgang i mit interview med Sam Woods ovre hos Bureaubiz.
Alle kæmper med imposter complex
Vi har talt om imposter complex (eller imposter syndrom) hvert år ved TCC IRL.
Det bliver vi nok ved med, så længe nogle af os kæmper med det. Derfor var det værdifuldt for os andre at se et stort panel af copywritere tale om, hvordan de oplever det, og hvad de gør ved det.
Rob Braddock, som har tjent mange penge på at skrive kampagner inden for investerings-sektoren, tænker det stadig ind i sin proces.
Han ved, tvivlen dukker op, og derfor er der altid afsat tid til det. Han sørger for at sige til sig selv: “Jeg kommer til at rocke the shit ud af den her opgave”.
Pauline Longdon er en virkelig dygtig australsk copywriter, som har gjort det til en del af sin proces at lave noget andet, når hun har det dårligt.
Imposter complex plejer hun at anerkende med et karakteristisk “Tak fordi du kom. Og fuck så af!”
Jeg har gennemgået en del af deres og mine tilgange til at vende imposter complex til en fordel i det her podcast-afsnit.
7 strategier du kan bruge til at overleve en recession
Rob Marsh var lige så overrasket som os andre over, hvor godt hans indlægs emne var timet.
Det handlede om, hvordan du (eller din virksomhed) klarer dig gennem den kommende recession. At den så lige skulle blive udskudt et par år af hjælpepakker osv. er en anden sag – og en fordel, når du læser flere af punkterne:
- Løb ikke tør for penge
Sørg for at spare 3-6 måneders løn op, så du kan holde til hele uger, hvor kunderne siger nej. Find en anker-kunde, som kan give dig en stabil indtægt nu og her. De har typisk været nødt til at fyre folk, men har stadig behov for de fyredes kompetencer. Vis dig som dygtig og driftsikker - Fortæl en stærk historie med din pris og din fremtræden
Din pris er ikke bare et beløb. Det er også en fortælling om værdien af dit arbejde. Koblet med din måde at være på brander den dig - Fix dine systemer
Hav faste processer for onboarding og offboarding, udvid dit netværk og lad være med at være en idiot - Get the F out there
Der er så meget, du kan gøre for at finde kunder. Skriv en bog, lav en workshop, afhold et event, udgiv en podcast, videoer eller hvad der passer dig - Tilbyd flere services
Giv folk flere muligheder for at betale dig. Hvad er det næste, de har behov for? Løs større problemer for dem og giv dem input til, hvad de kan være - Invester i din virksomhed
Du kan altid købe flere kurser, annoncer og bøger eller ændre på din hjemmeside. Sørg for at træffe kloge valg og få støtte fra dine fagfæller eller en mentor - Forbliv positiv
Kunder kan lugte frygt og usikkerhed. Hvis du er desperat efter at lande opgaverne eller beholde kunderne, bliver resultaterne derefter. Hold fast i dine værdier og tænk langsigtet
Sælg dem noget andet
Bond Halbert – søn af den legendariske Gary Halbert –er altid en fornøjelse at lytte til. Han har stået i skole hos sin far og er meget klog på marketing.
Indledningen alene var en vigtig lektie.
Han skulle have ordnet et afløb i sit hus. På rutinen indhentede han tre tilbud og fik en gratis lektion i marketing.
De to første VVS’ere gav ham bare en pris på arbejdstid og materialer.
Den tredje fortalte ham, hvad problemet egentlig var, hvilke muligheder der var for at løse det, og hvilken mulighed han ville anbefale.
Den tredje VVS’er fremstod altså som en ekspert, virkede oprigtig, uddannede sin kunde i sit speciale og opbyggede tillid.
Pludselig betød prisen ikke det store, og Bond Halbert valgte den løsning, som den tredje VVS’er anbefalede.
Én af Bond Halberts vigtigste pointer er, at man skal være klar til at sælge sine kunder noget andet/mere, når de er i gang med købsprocessen. Det kan være …
– Upsell (at sælge dem en anden eller udvidet løsning, som koster mere – super size din menu for kun 15 kr.)
– Cross sell (at sælge dem noget lignende eller tilbehør – vil du have pommes frites med til din burger?)
– Downsell (at sælge en billigere ting til dem, der ikke vil have dit oprindelige tilbud – tilbered din egen fastfood menu for 75 % af prisen!)
Og så er han en kæmpe fortaler for, at vi vælger en niche at specialisere os inden for.
Det gjorde han ikke selv til at begynde med, og han har set, hvordan det holdt ham tilbage til trods for, at han får meget succes foræret på grund af sit efternavn.
Der var mange flere gode oplæg og samtaler med mange faglige venner.
Selvom nyhederne var skræmmende i de dage, og San Diego lignede en spøgelsesby, så havde vi en god konference. Hvis du vil med til den næste, så sørg for at følge med i, hvad The Copywriter Club arrangerer.
Hvis du vil vide mere ...
- Lommelygter og toiletpapir – et podcastafsnit om hvorfor vi skal undgå negationer.
- Sådan opbygger du et bureau til 49 millioner på 7 år – interview med Sam Woods på Bureaubiz
- TCC IRL 2020: What I learned & How I’m Implementing – Zafira Rajans takeaways fra konferencen
- Brug dit imposter complex til din egen fordel – et podcastafsnit om imposter complex (eller imposter syndrome)
- Brand dig selv med The Living Room Framework – en samtale om personlig branding med Kira Hug
- Højdepunkter fra TCC IRL 2019