Hvad min køreprøve kan lære dig om personlig indflydelse
Når du skal til at tage kørekort, skal du være klar til at kede dig. Men hvis du sørger for at gå fornuftigt til dine omgivelser, kan du komme hurtigt igennem det og lære ting, du kan bruge resten af livet (altså udover det åbenlyse med at køre bil).
Der gik halvandet år mellem min første teoritime og min køreprøve.
Nej, det er ikke helt normalt.
Men jeg kunne bare ikke holde mig vågen til mere teoriundervisning.
Det var jo DØDKEDELIGT!
I stedet tog jeg på date med en sød pige fra teoritimen. Og så tog jeg bussen eller cyklen rundt i det sønderjyske (hvis jeg da ikke kunne få et lift).
Men det holdt ikke i længden. Hverken med pigen fra teoritimen eller med at undvære et kørekort. For der var langt mellem pigerne dernede.
Så et års tid senere meddelte jeg min kære kørelærer, Anne Birgitte, at jeg gik i gang igen.
Teori var stadig dødkedeligt, men nu var jeg motiveret til at gøre noget ved det. Og det blev jo ret sjovt, da jeg først kom ud at køre.
Design adfærden hos din motorsagkyndige
Før jeg kommer for godt i gang, har jeg en indrømmelse. Den 20-årige Per havde aldrig hørt om adfærdsdesign eller læst bøger om personlig indflydelse.
Men jeg havde alligevel en idé om, at de fleste mennesker nok var ligesom mig selv; primært optagede af dem selv.
Det er der intet ondt i.
Det er den menneskelige natur.
Og vi kan udnytte den til at nå vores egne mål. Men vær sød kun at bruge adfærdsdesign til ting, som gør verden bedre. Tak!
Jeg var selvfølgelig nervøs før min køreprøve. Men jeg var også nysgerrig på min motorsagkyndige.
Han var byrådsmedlem for Dansk Folkeparti i Poul Nyrup-regeringens sidste leveår.
Den legendariske “Stuerene bliver I aldrig“-tale var stadig frisk i alles hukommelser.
Og der var godt gang i den samme debat i de lokale aviser.
“Lars, hvordan har du det egentlig med at få så meget kritik for dit menneskesyn?” spurgte jeg.
Han smilede til mig og begyndte at fortælle.
Mens jeg styrede bilen nogenlunde sikkert rundt i Aabenraa og omegn, fortalte han om sit politiske engagement og sine følelser om det.
Og han afbrød kun sjældent sig selv for at give mig instruktioner.
Da vi var tilbage ved køreskolen, fortalte han mig smilende, at jeg var bestået.
Men han så gerne, at jeg fremover blinkede i drejebaner og overholdt fartgrænsen i selv små landsbyer som Bodum (hvis du tager kørekort i Aabenraa, så husk lige, at Bodum også teknisk set er en by. Derfor må du kun køre 50 km i timen der).
Lars var berygtet for at være strid, men her så han gennem fingre med grove fejl.
Da jeg 19 år senere læste How to win friends & influence people af Dale Carnegie, gik det for alvor op for mig, hvorfor min taktik havde virket.
Principper om adfærd fra how to win friends & influence people
Min succesfulde køreprøve byggede på flere principper, som er beskrevet i Dale Carnegies bog fra 1936:
- Lad være med at fordømme, kritisere og brokke dig
- Vis oprigtig interesse i andre mennesker
- Vær god til at lytte og få folk til at tale om sig selv
- Husk navnet og brug det
- Spørg til personens interesser og lyt
Den menneskelige psyke udvikler sig så langsomt, at de formentlig også er gældende, når jeg en dag er for gammel til at køre bil.
Derfor kan du roligt følge dem, hvis du også vil påvirke mennesker.
Lad være med at fordømme, kritisere og brokke dig
Når du fordømmer og kritiserer, kan du være sikker på, at din modpart stiller sig på hælene. Du har derfor lige gjort det sværere for dig selv at overbevise din modpart om noget.
Vis oprigtig interesse for andre mennesker
Vi kører alle helt naturligt i Mig, mig, MIG-sporet dagen lang. Derfor er det forfriskende for os at opleve, når andre virkelig interesserer sig for os.
Vær god til at lytte og få folk til at tale om sig selv
Nik, anerkend det, du hører og spørg til de ting, som personen udviser en interesse eller passion for. Her kan du lade dig drive af din nysgerrighed.
Måske forstår du ikke den andens synspunkter, og så er det jo oplagt at spørge til dem.
Ikke med ladede spørgsmål!
“Hvorfor” bliver desværre tit opfattet som en værdidom. Men du kan trygt bruge fx “hvad…, hvordan…, hvor… og hvem…”.
Husk navnet og brug det:
Du har sikkert prøvet at blive ringet op af en telefonsælger, som siger dit navn i hver anden sætning. Det er for dumt og gennemskueligt, så lad være med det!
Men vi bliver glade, når vi føler os set. Og hvis du kan huske personens navn og bruge det på en naturlig måde, vil det gøre personen positivt stemt over for dig.
Det nævner Dale Carnegie en lang række eksempler på – herunder præsidenter og nogle succesfulde virksomhedsejere, som er kommet fra ingenting. De har fået hjælp fra alle på deres vej, fordi de har sat sig ind i de andre.
Spørg til personens interesser og lyt:
Hvad er bedre end at tale om de ting, du interesserer dig for?
Hvordan ville du have det med en bekendt, som gav dig alle sine gamle PlayStation 1-spil, fordi han vidste, at du var begyndt at spille på din gamle lysegrå konsol igen?
Ret godt, ikke? Sikke et dejligt menneske!
Når du spørger til en persons interesser, får du vedkommende til at øse af sin viden og passion. Det giver et klart indtryk af, at du virkelig er god at snakke med og en sympatisk type – hvis du bare lytter interesseret.
Tit fører det helt af sig selv gode ting med sig.
Du behøver altså ikke at sætte ind med et “Nå, men kan jeg så få det kørekort?” eller “Vil du købe noget i min butik?”
Når du sætter den slags aftryk i andre, vil de automatisk begynde at tænke på, hvordan de kan hjælpe dig.
Prøv det i dag!
Men husk at bruge det til gode ting.
Vil du vide mere om adfærdsdesign og personlig indflydelse?
Så er her mine anbefalinger til din videre læsning:
(Jeg er ikke influencer, så jeg tjener ikke på de her links. De er bare en service til dig).
How to win friends and influence people af Dale Carnegie
Win Bigly af Scott Adams (ham, der tegner Dilbert! Om Trumps succes, hypnose og manipulation)
Agent of influence af Jason Hanson (tidligere CIA-agent)
Influence – The psychology of persuasion af Robert Cialdini (nobelprisvindende psykologiprofessor og inspiration til – blandt mange andre – de sidste bøger på listen)
Personlig indflydelse af Morten Münster
Jytte fra marketing… af Morten Münster